torsdag 13 december 2012

Semifinaldags!

Det drar ihop sig till semifinaler i NCHA Open Futurityt! I morgon fredag skall 76 ekipage göra upp om de 25(+ties) platserna i lördagens final.

Efter att ha sett merparten, dock inte alla, av de dryga 600 ekipagen i antingen första eller andra omgången kommer här min final lista!

Från Set 1 tror jag på följande ekipage som finalister:

Steve Earl-Bill Riddle
Navajo Duck-Shannon Hall
Reckless Child-Russ Westfall
No Way In Hal-Lloyd Cox
Desire Alil Pepto-Lee Francois
Hisstereya-Tatum Rice

Set 2
Highrey Cat-James Payne
Rios Jewel-Tate Bennett
PRF Badgers Goldmine-Tag Rice
Lil Catbaloo-Lloyd Cox
Manytimes-Phil Rapp
Cats King James-Matt Sargood

Set 3
Donas Suen Boon-Kobe Wood
Jack Boon Cat-Kory Pounds
Bamacat-Austin Shepard
Shesa Hollywoodcat-Phil Rapp
Mercedes Smoothie-Matt Gaines

Set 4
Botero-Boyd Rice
He Bea Cat-Tarin Rice
Compact Style-Craig Thompson
Driven Dirty-Michael Cooper
Cats Me If You Can-Tom Shelly

Set 5
Nothing To Loose-Tate Bennett
MK Jessies Cat MS-Beau Galyean
Looks Halreycious-Morgan Cromer
Highbrow Jackson-Monte Buntin
Blue Rey-Roger Wagner
CR First Tuff-Boyd Rice

 Detta är ju en högst subjektiv lista naturligtvis som bara baserar sig på undertecknads flyktiga intryck från en webcast. Tips till slutsegern skall jag naturligtvis också försöka mig på även om den med stor sannolikhet får justeras efter semifinalerna ;)

Cats King James
Hjärtat röstar på Matt Sargood och Cats King James som Futurity Champs anno 2012, men mitt tips är nog ändå Bamacat & Austin Shepard. I mitt tycke har hästen allt som krävs för en tätplats och framtiden ser mycket ljus ut för High Brow Cat hingsten. Som kuriosa kan nämnas att det tom september gick att teckna sig för en andel (av 40) i Bamacat syndikatet som äger hingsten för den smärta summan av $25.000!! Ett totalpris om $1.000.000 således!! Detta berättigar dock till 1 betäckning under 2013, 2st 2014 och 3st från 2015 och framåt!
Bamacat
 I striden om slutsegern tippar jag att vi även finner Boyd Rice med sina både hästar Botero & CR First Tuff där den senare ser ut som det starkare kortet.Till utmanarna räknar jag även Boyds son Tarin och hans He Bea Cat, kusinen Tag Rice med PRF Badgers Goldmine samt Phil Rapps Manytimes.
CR First Tuff

Av våra  freshman hingstar tror jag Halreycious lyckas bäst med Looks Halreycious & Morgan Cromer även om jag också gillar Cats Quixote Jack avkomman Jack Boon Cat.
Looks Halreycious
 Tyvärr tror jag Tate Bennett har bränt sitt bästa krut med sina bägge hästar Rios Jewel & Nothing To Lose. Detsamma gäller gäller Haydon Uptons glänsare Highbrow Jackson. Finfina hästar alla tre naturligtvis men de har presterat på max länge nu och en liten reaktion vore ingen överaskning. Ytterligare kuriosa är att Hayden Upton åter hade den dyraste 2åringen på auktionen i Highbrow Jacksons helbror, Smart Lil Jackson  som såldes för respektabla $205,000!
På "jag mötte Lassie" kontot kan nämnas att Sandtorp Performance Horses ägda Highstyle Calamity hade en systerdotter, Smooth Travalin Cat (Smooth As A Cat x High Style Travalin) som ropades åter av Jacksons ryttare Monty Buntin för $32.000!
Navajo Duck
Avslutningsvis, när jag nästan nämnt hela startfältet som potentiella vinnare, vill jag komma med ytterligare en kantboll i Shannon Halls Navajo Duck! Pappa Blue Duck Okie är nog en av industrins snyggaste hingstar och mamma WSR Cat San Chick har redan lämnat Bonafide Bodee LTE $150,378 and MH For The Money $76,930.
Blue Duck Okie




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar